Od stycznia do końca grudnia 2022 roku w Świetlicy Dzieci Św. Rity w Gliwicach
realizowane było zadania publiczne Prezydenta Miasta Gliwice: „Przeciwdziałanie
uzależnieniom i patologiom społecznym – profilaktyka i rozwiązywanie problemów
alkoholowych w mieście Gliwice” pod tytułem: „Każdy jest kimś w społeczeństwie
w Gliwicach (kształtowanie kompetencji społecznych oraz pomoc w odkrywaniu
talentów poprzez warsztaty zajęciowe)”. Projektem zostało objętych piętnaścioro
podopiecznych Świetlicy w wieku szkolnym (od I do VIII klasy). Celem projektu było
nabycie przez podopiecznych Świetlicy prawidłowych kompetencji społecznych,
kształtowanie pozytywnych postaw społecznych oraz emocjonalnych i eliminowanie
różnic wynikających z rozwarstwienia społecznego.
Projekt realizowany był w czterech podstawowych działaniach:
1) pomoc w nauce,
2) działania opiekuńczo-wychowawcze,
3) zajęcia edukacyjno-warsztatowe,
4) dożywianie.
1) Rezultatem działań ukierunkowanych na pomoc dzieciom w nauce szkolnej było
nadrobienie powstałych zaległości edukacyjnych, systematyczne odrabianie zdań
domowych i eliminacja negatywnych ocen szkolnych. W dziele tym brało udział
dziesięciu wolontariuszy, którzy aktywnie i z wielkim zapałem oferowali swój czas
na pomoc podopiecznym Świetlicy w wyzwaniach edukacyjnych. Dzieci nauczyły
się systematyczności, uznawania priorytetów. Dzięki sukcesom na polu szkolnym,
dzieci uwierzyły we własne siły i poprawiła się ich samoocena, co przełożyło się
na ich większą samodzielność.
2) Efektem działań opiekuńczo-wychowawczych było zinternalizowanie
prawidłowych postaw społecznych podopiecznych Świetlicy, nabycie umiejętności
rozpoznawania własnych emocji (negatywnych i pozytywnych) i umiejętność
bezpiecznego ich komunikowania. Podopieczni nauczyli się unikać sytuacji
konfliktowych w grupie rówieśniczej oraz ocenić swoje zachowanie i ewentualnie
je skorygować.
3) Celem zajęć edukacyjno-warsztatowych prowadzonych dla dzieci, było nabycie i
rozwijanie zdolności i umiejętności w różnych dziedzinach twórczych oraz
pozytywny rozwój osobisty. W zajęciach tych uczestniczyły wszystkie chętne
dzieci, przez co zostało zniwelowane poczucie różnic wynikających z
rozwarstwienia społecznego przez udział w zajęciach pozalekcyjnych. W skład
tych zajęć wchodziły: świetlicowa szkoła szachów i warcabów, nauka rysunku
wraz z warsztatami malarstwa artystycznego, zajęcia sportowe, warsztaty
wytwórcze i rękodzielnicze związane z tematyką świąt kalendarzowych, warsztaty
kulinarne, świetlicowa filmoteka oraz wycieczki krajoznawczo-edukacyjne.
4) Dożywianie odbywało się każdego dnia. Wszyscy podopieczni, a także
wolontariusze, mogli liczyć na ciepły posiłek przy jednym stole poprzedzony
wspólną modlitwą.